Økonomi & administrasjon
Generelt om regnskapsplikt, revisjonsplikt, bokføringsplikt og regnskapsregler
Loddefjord IL er et organisasjonsledd organisert under Norges Idrettsforbund som er regnskaps- og revisjonspliktig. Loddefjord IL er definert som «Stort organisasjonsledd» ettersom idrettslaget har en årlig omsetning som er større enn fem millioner kroner (brutto samlede inntekter inklusive blant annet tilskudd, medlemsavgifter, kontingenter idrettsstevner/turneringer, sponsorreklameinntekter, kiosksalg, loddsalg med mer).
Store organisasjonsledd skal, i tillegg til NIFs lov og egen lov, følge regnskapsloven og bokføringsloven, engasjere statsautorisert eller registrert revisor og følge revisorloven, samt velge en kontrollkomite.
På årsmøtet i 2017 ble derfor Forum Revisjon AS valgt som idrettslagets revisor.
Alle bokføringsansvarlige / kasserere i Loddefjord IL plikter å gjøre seg kjent med ovennevnte forskrift.
Se også Norges Idrettsforbunds hjelpesider om Klubbøkonomi.
Organisering økonomifunksjon i Loddefjord IL
Loddefjord IL har en hovedkasserer som er medlem av hovedstyret og som har hovedansvar for regnskap og økonomifunksjon for Hovedlag.
Det er ansatt en person i 50% stilling som skal ha ansvar for regnskap, lønn, medlemsansvarlig, kontingenter mm for hovedlag og undergrupper.
Alle Grupper har egne kasserere som er ansvarlig for økonomi i respektive grupper.
Ettersom idrettslag regnes som «Små idrettslag», ref. bestemmelser i pkt. 12.4 har idrettslag to valgte revisorer som ikke er autoriserte revisorer.
Budsjettrutiner Loddefjord IL
Budsjettet er et viktig styringsverktøy for å følge med på hvordan den økonomiske situasjonen i laget utvikler seg gjennom året. Budsjettet skal gjennomgås regelmessig og sammenlignes mot regnskap for å oppdage avvik og foreta nødvendige tiltak eller iverksette handlinger som sikrer en sunn økonomi i idrettslaget gjennom året.
Loddefjord IL sine Budsjettrutiner er i Vedlegg.
Bokføringsbestemmelser
Bokføringsbestemmelser for små idrettslag mv. følges også av ovennevnte forskrift. Her fremgår blant annet bestemmelser om bokføringsprinsipper, spesifikasjoner, ajourhold, dokumentasjon og oppbevaring av regnskapsmateriell.
Huskeliste grunnleggende bokføringsprinsipper RRB §2-2
- Regnskapssystem: Det skal foreligge et ordentlig og oversiktlig regnskapssystem som muliggjør produksjon av pliktig regnskapsrapportering og spesifikasjoner, og som er innrettet slik at opplysningsplikten kan ivaretas.
- Fullstendighet: Alle transaksjoner og andre regnskapsmessige disposisjoner, uansett størrelse og karakter, skal bokføres på en fullstendig måte i regnskapssystemet.
- Realitet: Bokførte opplysninger skal være resultat av faktisk inntrufne hendelser eller regnskapsmessige vurderinger og skal gjelde organisasjonsleddet (faktura skal være stilet til idrettslaget og ikke til privatpersoner).
- Nøyaktighet: Opplysninger skal bokføres og spesifiseres korrekt og nøyaktig, og stemme overens med beløp, dato og informasjon på bilag/kvittering
- Ajourhold: Opplysninger skal bokføres og spesifiseres så ofte som opplysningenes karakter og organisasjonsleddets art og omfang tilsier.
- Dokumentasjon av bokførte opplysninger: Bokførte opplysninger skal være dokumentert på en måte som viser deres berettigelse (ved bilag, fakturaer, kvitteringer og lignende).
- Sporbarhet: Det skal foreligge toveis kontrollspor mellom dokumentasjon, spesifikasjoner og pliktig regnskapsrapportering. Alle bilag må nummereres.
- Oppbevaring: Dokumentasjon, spesifikasjoner og pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares så lenge det er saklig behov for å dokumentere pliktig regnskapsrapportering, ref. § 2-18. Oppbevaring skal skje i en form som opprettholder muligheten for å lese materialet.
- Sikring: Regnskapsmaterialet skal på en forsvarlig måte sikres mot urettmessig endring, sletting eller tap.
Bokførte opplysninger skal være dokumentert. Dokumentasjonen skal utstedes med et korrekt og fullstendig innhold og vise de bokførte opplysningenes berettigelse. Dokumentasjonen skal ikke endres etter utstedelse. Dersom dokumentasjonen består av flere dokumenter, skal det være referanse fra primærdokumentet til øvrige dokumenter.
Bokførte opplysninger skal lett kunne følges fra dokumentasjon via spesifikasjoner frem til pliktig regnskapsrapportering. Det skal likeledes på en lett kontrollerbar måte være mulig med utgangspunkt i pliktig regnskapsrapportering å kunne finne tilbake til dokumentasjonen for de enkelte bokførte opplysningene. Dokumentasjonen skal være systematisert på en måte som gjør det mulig å kontrollere at den er fullstendig.
Økonomistyring og kontantbehandling
Gode interne rutiner for økonomistyring og etablerte kontrollrutiner er viktige for en sunn økonomi i idrettslaget. Det er styrets plikt å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysningene.
For at tillitsvalgte og ansatte skal kunne gjøre en god jobb i idrettslaget er det viktig at det er etablert rutiner og utarbeidet retningslinjer for økonomistyring og intern kontroll.
Rutine for Kasserer/økonomiansvarlig er i Vedlegg.
Regnskap
Hovedregelen skal være at regnskap skal konteres og føres månedlig innen den 30. i påfølgende måned. I forkant av styremøter skal det utarbeides økonomirapport som sendes styret. Dette skal gjøres minst 4 ganger pr år. Regnskap skal avstemmes og tilrettelegges for revisor slik at denne skal kunne avslutte sine kontroller i god tid før årsmøtet.
Husk at dersom idrettslaget utbetaler honorarer, lønn, kjøregodtgjørelse el eller har ansatte, kan dette medføre innberetningsplikt for idrettslaget.
Merverdiavgift
Organisasjoner kan være pliktig til å beregne merverdiavgift for en del av virksomheten sin. Grensen for registreringsplikt er satt til kr. 140 000 i omsetning og uttak. Avgiftsplikt inntrer ved passering av grensen for registrering.
Etter bestemte regler er det anledning til å splitte opp en organisasjon i selvstendige undergrupper med virkning for merverdiavgiften. Søknad om dette sendes til skattekontoret.
Det skal ikke beregnes merverdiavgift av blant annet billettinntekter, medlems- og startkontingenter, offentlige tilskudd, lotteriinntekter mm. For omsetning fra kiosk gjelder det spesielle regler, se vedlagte link for ytterligere informasjon.
Merverdiavgift skal beregnes ved omsetning av alle varer eller tjenester, med mindre de er særskilt unntatt. Sponsorinntekter er et eksempel på inntekter som er innenfor avgiftsområdet.
Har organisasjonen plikt til å beregne og kreve opp merverdiavgift, har den også rett til fradrag for merverdiavgift (inngående avgift) som er påløpt i forbindelse med den avgiftspliktige delen av virksomheten. Fradragsretten gjelder både for anskaffelser av varer (omsetningsvarer og driftsmidler) og for tjenester.
Dersom en av gruppene ikke oppfyller sine avgiftsforpliktelser, vil organisasjonen være ansvarlig for disse.
For ytterligere informasjon knyttet til regelverk om merverdiavgift, se vedlagte link:
Merverdiavgift – Skatteetaten.
Skatt og arbeidsgiveravgift
Loddefjord IL er en skattefri organisasjon som i utgangspunktet har samme plikter som andre arbeidsgivere. Utbetaling av styrehonorar og utgiftsgodtgjørelser til styremedlemmer, andre tillitsvalgte og aktive medlemmer, skal i utgangspunktet behandles etter samme regler som utbetaling av lønn mv. til ansatte.
Loddefjord IL skal foreta og innbetale forskuddstrekk, og betale arbeidsgiveravgift av lønnsutbetalinger. Den skal også sende inn terminoppgaver for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk og lønns- og trekkoppgaver.
Som arbeidsgiver skal organisasjonen trekke skatt i lønn, styrehonorar og annen godtgjørelse for arbeid eller oppdrag for organisasjonen.
Det skal ikke gjennomføres forskuddstrekk i blant annet følgende tilfeller:
- av lønn når samlet utbetaling ikke overstiger 10 000 kroner til en person i løpet av året
- av samlede trekkpliktige ytelser til en person når ytelsene ikke overstiger 500 kroner i en i en kalendermåned
- når samlet forskuddstrekk for en person ikke utgjør mer enn 100 kroner i en kalendermåned
Forskuddstrekket skal settes inn på særskilt bankkonto (skattetrekkskonto).
Hovedregelen er at det skal betales arbeidsgiveravgift av all lønn eller annen godtgjørelse for arbeid eller oppdrag, herunder også av lønnsutbetalinger under 10 000 kroner pr. lønnsmottaker i inntektsåret.
Det er unntak for organisasjoner til å beregne arbeidsgiveravgift når totale lønnsutgifter i organisasjonen ikke overstiger 600 000 kroner per år, og bare for lønnsutbetalinger som ikke overstiger 60 000 kroner per ansatt per år.
Grensebeløpene for fritak for arbeidsgiveravgift vil kunne gjelde for hver underenhet som betegnes som en selvstendig skattemessig enhet av organisasjonen. Det er da krav at underenhet må være organisert med eget styre og føre eget regnskap. Gruppen må da også registrere seg i Enhetsregisteret.
For ytterligere informasjon om se Skatt og Arbeidsgiveravgift
Lønn og annen godtgjørelse
- Organisasjoner som har betalt lønn og annen godtgjøring for arbeid eller oppdrag, skal sende inn lønns- og trekkoppgaver. Det er imidlertid begrensninger i lønnsoppgaveplikten blant annet når: Samlet utbetaling av lønn til en person i løpet av inntektsåret ikke overstiger 10 000 kroner
- Trekkfri utgiftsgodtgjørelse til dekning av utgifter ved et medlems innsats eller opptreden for organisasjonen, som ikke overstiger 10 000 kroner i løpet av inntektsåret
- Trekkfri utgiftsgodtgjørelse utbetalt til en person i lønnet stilling i organisasjonen, til dekning av kostnader til transport til og fra arrangementer mv. hvor organisasjonen medvirker, som ikke overstiger 10 000 kroner i løpet av inntektsåret
- Godtgjørelse etter statens reiseregulativ, til dekning av kostnader til overnatting og kost, utbetalt til en person som ikke har lønnet stilling i organisasjonen, når mottakeren ikke har flere enn 50 reisedøgn eller reisedager i innberetningsåret
- Naturalytelse i form av fri transport til og fra arrangementer (gjelder ikke fri bil), fri kost og losji ved slike tjenestereiser, fritt utstyr mv. når slikt ytes i organisasjonens interesse.
Følgende særregler gjelder for idrettslag:
Reglene gir adgang til skattefri dekning av arbeidsreise når medlemmet/ den ansattes øvrige lønn fra
idrettslaget/organisasjonen ikke overstiger kr 60 000.
Det vil si at laget kan dekke transport mellom hjem og arbeid/treningssted for f.eks. trener, forutsatt
at øvrig lønn ikke overstiger kr 60 000.
Trekkfri utgiftsgodtgjørelse inntil kr 10 000 til dekning av kostnader til et medlems/en ansatts innsats
eller opptreden for idrettslaget/ organisasjonen, er også fritatt for innberetningsplikt.
Skattedirektoratets trekk-/skattefrie satser for 2017 for Bilgodtgjørelse er (idrettslaget skal bruke de
til enhver tid gjeldende skattefrie satser, se link http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-ogsatser/Bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/)
- Inntil 10.000 km kr 3,50 per km
- Over 10.000 km kr 3,50 per km
VIKTIG!
Utbetaling av disse satsene gjelder kun når legitimasjons og dokumentasjonskrav er oppfylt. Det vil si at reiseregning er korrekt utfylt. Se Vedlegg for eksempel på kjørebok, evt. Reiseregning.
Ovennevnte satser oppdateres årlig.
Se også: Miniguide fra Bergen Kommune – Kemneren
Revisjonsbestemmelser
Revisjonen av små idrettslag mv. skal utføres av to revisorer valgt av årsmøtet. Hvis revisor er registrert eller statsautorisert, skal revisorloven med tilhørende forskrifter og profesjonsstandarder følges i utførelsen av revisjonen. Hvis revisor ikke er registrert eller statsautorisert, skal kapittel 4 i «Regnskaps- og revisjonsbestemmelser for små organisasjonsledd tilsluttet Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komite» benyttes, jf. § 4-1.
Loddefjord IL har utarbeidet sin Revisjonsinstruks som er i Vedlegg.
For mer utfyllende informasjon finner du på: ”NIF – Regnskaps- og revisjonsbestemmelser” og på NIF sine sider om Klubbøkonomi.
Medlemskontingenter
Alle foreningens medlemmer skal betale kontingent. Medlemskontingenter fastsatt av Loddefjord IL
sitt årsmøte faktureres ved bruk av Klubbadmin. Hver Gruppe har ansvar for å fakturere og inndrive
kontingenter fra sine medlemmer. Laglister forsøkes oppdatert før nyttår slik at kontingenter kan
sendes ut like over nyttår.
Purring
Ved purring belastes purregebyr. Hvis kontingenten fortsatt ikke er betalt forsøkes beløpet purret via lagleder. Siste løsning er innkreving ved hjelp av inkassoselskap.
Regnskapssystem
Loddefjord IL bruker i dag Mamut Entreprise E3 (telefon til kontakt Morten Gunnero 21 89 88 41, morteng@mamut.com). Lisens på regnskapsprogram løper frem til 16. september 2015. Hvis abonnement skal sies opp må det gjøres tre måneder før dvs. 15. juni 2015. Lisenes løper deretter i nye 12 måneder. Det er 1 lisens på system og tilleggsbrukere er relativt dyrt. Tilleggsbrukere koster NOK 12 270 pr. år inkl. mva (2014). I tillegg kommer en engangskostnad pr. lisens på NOK 4 875 pr. lisens.
Medlemsadministrasjonssystem
Loddefjord IL hatt tatt i bruk Klubbadmin som er idrettens løsning på medlemsadministrasjon. Dette er et internettbasert system som er gratis i bruk for idrettslag. Det er kun transaksjonskostnader i forbindelse med utstedelse av betalingskrav. Dette systemet hjelper klubben med å:
- administrere medlemmer
- holde orden på familierelasjoner
- sende e-post/sms til medlemmer
- kreve inn kontingenter, treningsavgifter mm.
Kasserere er Klubbadmin-ansvarlige og har ansvar for å ajourføre medlemsregister og at kontingenter/ treningsavgifter blir fakturert. Medlemmer skal administrere sitt medlemskap via MinIdrett, og medlemsansvarlige må minimum månedlig godkjenne inn og utmeldinger via Klubbadmin.
Turngruppen og Idrettskolen benytter Mysoft som medlemssystem.
Hjemmeside
Loddefjord IL sin hjemmeside (www.loddefjordil.no) hostes av Webhuset AS. Hjemmesider er designet av Limedrop AS. Kontaktperson hos Loddefjord IL er Sturle Johnsen.
Domene www.loddefjordil.no er hostet av www.webhuset.no. Det er etablert nye mailadresser for hver gruppe og sentrale funksjoner i klubben. Alle mailadresser slutter med @loddefjordil.no. Sturle Johnsen er kontaktperson i Loddefjord IL.